onsdag 9 januari 2013

Halong Bay - ett av de sju nya underverken!

8 januari 2013

Vi slog på stort och bokade en lyxkryssning i Halong Bay med Paradise Cruises och vi blev igår morse, 7/1, upphämtade klockan 08.00 vid vårt hotell. I den lilla bussen satt redan tre ytterst trevliga kanadensare i 30-årsåldern från Ottawa, varav två var födda i Vietnam och som kom till Kanada som tvååringar. De hade nu åkt till Vietnam för att träffa släkt mm. Den tredje killen var född i Kanada men av föräldrar från HongKong. De tre var kompisar från highscool-tiden. Vid nästa stopp klev det på en kvinna i vår ålder som var från... Kanada! Men hon bor och arbetar sedan några år i Adelaide, Australien. Denna kvinna var en spännande bekantskap må vi lova. Hon är inte bara internationell domare med världsomspännande uppdrag, utan även universitetsprofessor i internationell rätt och mänskliga rättigheter. Många intressanta samtal blev det med henne under vår kryssning. (Vi googlade henne - oj, vilken meritlista och så många publikationer och böcker hon skrivit!)

Färden till Halong Bay tog tre timmar så vi hade tid att lära känna varandra bra och tillsammans bad vi mer än en bön, då vår vietnamesiske chaufför ägnade sig åt konstanta "chickenrace", dvs omkörningar med minst sagt hög spänningsfaktor.

Tillsammans med 14 andra resenärer klev vi från vår buss ombord på en riktig lyxbåt. Vår eleganta hytt hade tex ett stort badrum med jacuzzi. Personalen och maten var rakt igenom av ytterska klass, liksom förmånen att endast få vara ett fåtal resenärer. Detta gav oss chansen att få tillfälle att prata med och lära känna flera av de andra deltagarna.

Vad är då Halong Bay? Först och främst ett av de sju nya underverken, vika fastställdes 1994. Halong betyder "där draken går ner i vattnet". Detta kommer från en legend om just en drake som kom ner från bergen och ut i vattnet. Det är en skärgård med nästan 2000 öar som alla är höga och de påminner till utseendet som ryggen på en drake. Trots det mulna vädret var det vidunderligt vackert när vi kryssade mellan öarna.

Vi besökte bla en av världens största droppstensgrottor, Hang Sung Sot, och besteg ön Dao Titop som innebar en klättring på 438 trappsteg för att nå toppen. Behöver väl inte påpeka att utsikten var otrolig ut över de östra delarna av Halong Bay. Innan middagen på kvällen fick vi lära oss lite vietnamesiska glosor och att göra vietnamesiska vårrullar, som vi sedan avnjöt till fördrinken.

I morse ljöd reveljen kl. 06:30 och vi gick upp på soldäck och genomförde ett Tai Chi-pass. Härligt uppvaknande! Efter frukost åkte vi iväg till en lagun vid Luongrottan och där hade vi turen att få se jätteaktiva apor i mängd!

Framåt lunch var det dags att återigen uppleva tre timmars färd med en dödsföraktande busschaufför, men vi kom alla fram välbehållna till Hanoi som mötte oss med regn och kyla. På med mössor och vantar igen och en rask promenad till det som kallades Hanoi Hilton under vietnamkriget. Dit fördes nedskjutna amerikanska piloter, bland annat John McCain, som sedermera blev senator och presidentkandidat 2008. Fängelset som byggdes av fransmännen 1896 och heter Hoa Lo Prison, användes vid den tiden till att fängsla vietnamesiska revoutionärer.

Dagen avslutades med att än en gång bara strosa omkring i Gamla Staden - viken upplevelse!

Hälsningar,
astridomats

Nej, fotoöverföringen vill inte som vi vill - sorry!